هدف این تحقیق نقش انگیزش در یادگیری دانش آموزان شهرستان راسک بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر راسک بودند که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. برای انجام این تحقیق حاضر تعداد 120 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامه انگیزه پیشرفت بهعنوان ابزار پژوهشی کمک گرفتیم. پس از جمعآوری اطلاعات، دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS گروههای مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دانش آموزان تیزهوش و عادی ازنظر انگیزه پیشرفت و مؤلفههای آن و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر همین اساس نتایج این پژوهش منشان میدهد: در مورد آموزش و تعلیم و تربیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانش آموزان لازم است به نقش هوش و انگیزه پیشرفت بالایی داشته باشیم.