پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر فضای مجازی بر ابعاد اخلاقی و معنوی دانشآموز با نیازهای ویژه در جامعه و مشاوره در جهت بهبود آن در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. برای تحلیل دادههای بدست آمده از مجذور کای و فریدمن استفاده شد. در این مقاله به بررسی نقش میانجیگری مشاوره در بهبود این ابعاد میپردازد. این مقاله با استفاده از مطالعات پیشین و تحلیل دادههای جمعآوری شده به نتیجهگیری میرسد که فضای مجازی با توجه به رفتارها و تعاملاتی که در آن صورت میگیرد، میتواند تأثیراتی مثبت یا منفی بر ابعاد اخلاقی و معنوی دانشآموزان با نیازهای ویژه داشته باشد. همچنین، مشاوره به عنوان یکی از راهکارهای بهبود این ابعاد میتواند در بهبود رفتارهای دانشآموزان و افزایش اعتماد به نفس آنها موثر باشد. در نتیجه، این مقاله نشان میدهد که نیاز به توجه به فضای مجازی و نقش مشاوره در بهبود ابعاد اخلاقی و معنوی دانشآموزان با نیازهای ویژه در جامعه وجود دارد