پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تاثیرگذار بر کیفیت عملکرد معلمان کلاسهای چندپایه، انجام شد. روش این پژوهش کتابخانه ای و از نوع تحلیلی می باشد. بررسی عملکرد معلمان در این کلاسها، کم و کیف آموزش ونتایج حاصله، پرسش ها و مباحثی را به میان کشیده که نیاز به مطالعات جدید و تکمیل منابع اخص و خاص می باشد. آنچه عیان است، اين است كه مسئله كلاسهای چندپايـه، امری گذرا و موقتي نیست كه در آينـده بـه آن، نیـازی نباشد. در جهت تلاش برای حفظ مدارس با كاهش جمعیت در مناطق كوچك و روستايي، آموزش چندپايه با تمركز بر آموزش متفاوت و پتانسیلها، ارائه فرصتهایی برای تعامل و همکاری با همسالان تواناتر، جايگزين مناسبي برای كلاس تك پايه است. مطالعات نشان داد که عوامل مؤثر بر کیفیت عملکرد معلمان چندپایه به ترتیب اهمیت شامل: نماد تربیت معلم(دانشگاه فرهنگیان)، دوره ها و آموزشهای ضمن خدمت(توسعه حرفه ای معلمان)، روش های تدریس، نظام ارزشیابی، مواد آموزشی و محتوای درسی کلاسهای چندپایه می باشند.