پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی در کاهش اعتقادات مذهبی دانش آموزان انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی از نظر ماهیت، توصیفی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مدارس غیر دولتی ابتدایی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 1402-1401 میباشد که عدد آن 2692 نفر بوده است. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 285 نفر تعیین شد. به نظر میرسد، فناوریها و ابزارهای ساخته و پرداخته انسان که بدون شک با هدف سهولت بخشیدن و ارتقاء کیفیت زندگی به عنوان یک خواست مشترک و همگانی و گرایش جهانی ابداع شدهاند، چه بسا به گونهای ناخوشایند و نامطلوب، در کار ساخت انساناند و عادات، ارزشها و هنجارهائی را به صورت صریح و ضمنی به او تحمیل مینمایند. با توجه به این نکات، میتوان نتیجه گرفت که شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند تأثیرات مختلفی بر روی اعتقادات مذهبی دانش آموزان داشته باشند و باید به دقت بررسی شوند. برای کاهش تأثیرات منفی آنها بر روی اعتقادات مذهبی دانش آموزان، باید از آموزشهای مناسب و فرهنگسازیهای لازم استفاده شود تا دانش آموزان بتوانند از شبکههای اجتماعی مجازی با استفاده از منابع و محتواهای معتبر و صحیح، به شناخت بهتری از دین و اعتقادات مذهبی خود دست یابند.