در جهان سالانه افراد زیادی دچادر مرگ یا آسیب به واسطه حوادث جادهای میشوند. این آمار برای کشورهای درحال توسعه بسیار بحرانیتر است. از همین رو شاهد مطالعات بسیاری بر روی عوامل موثر بر شدت تصادفات در اقصی نقاط جهان هستیم. در ایران نیز مطالعات آماری قابل توجهی در این زمینه انجام شده است که در نهایت عوامل موثر بر شدت تصادفات را در سه دسته محیط فیزیکی، وسیله نقلیه و کاربر بررسی و تجزیه و تحلیل کرده اند. با این حال همچنان شاهد شکاف عمیق بین سطح ایمنی جاده در ایران و سایر کشورهای توسعه یافته از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستیم. در این تحقیق سعی شد به کمک تعریف شاخصهای آماری، مقایسهای بین تصادفات ایران و کشورهای ادتحادیه اروپا و همچنین مطالعات صورت گرفته داخلی با خارجی انجام شود تا بتوان به کشف خلعهای موجود دست یافت و چشماندازی برای کارهای آینده ترسیم کرد. شاخصهای تعریف شده در این مطالعه عبارت اند از تعداد تصادفات در هر یک میلیون نفر جمعیت، تعداد تصادفات بر حسب ده هزار وسیله نقلیه، تعداد تلفات به یک کیلومتر از طول راه، درصد از دست رفته تولید ناخالص ملی در تصادفات جادهای و درصد تلفات جادههای برون شهری به کل تلفات. در نهایت مشاهده شد که ایران در 4 شاخص اول وضعیت بسیار نامطلوبی دارد.