پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات معلمان در برگزاری کلاسهای چندپایه استان آذربايجان غربى در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. دلایل وجودی و علل تشکیل کلاسهای چندپایه در کشورهای مختلف متفاوتاند. کلاسهای چندپایه از طریق افزایش دسترسی کودکان به ویژه دختران به فرصتهای آموزشی، نقشی مهم را در کمک به کشورها در نیل به اهداف هزاره و در جهت کاهش فقر ایفا میکنند. مسایلی مانند مهاجرت روستاییان، تعصبات قومی، بالا رفتن سن ازدواج، کاهش جمعیت، پراکندگی روستاها، عدم تأمین نیروی انسانی مجرب و افزایش نرخ تکرار پایه و… باعث شده کلاسهای چندپایه در مناطق روستایی کشور گسترش یابد. جامعه آماری این پژوهش، 869 نفر از آموزگاران کلاسهای چندپایه آذربايجان غربى در سال تحصیلی 1402-1401 میباشد که از بین آنها نمونه آماری شامل 39 نفر از معلمان است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش پدیدار شناسی استفاده شده است. نتایج نشان داد مشکلاتی مانند ضعف قوانین و مقررات، کمبود منابع و امکانات، نارسایی محتوای درسی، به کار نبردن روشهای فعال تدریس، مسائل اجتماعی-فرهنگی، عوامل انگیزشی، مسائل اقتصادی، روابط خانه و مدرسه، و مسائل عاطفی که کلاسهای چندپایه با انها مواجه است.