پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش مهارت های اجتماعی در کتاب های درسی به دانش آموزان انجام شد. مفهوم اجتماعی مفهوم پر ماجرایی است که در عرصه گوناگون افکار و اندیشهها، تاریخ، جغرافیا، حکمت، فلسفه، دین و دنیا، حقوق و سیاست، ذهن بشر را همواره به خود مشغول ساخته است. این مفهوم امروزه، به عنوان یک مجموعه مشخص و مشهور، در جلوههای نوعی و شخصی حقوق موضوعه، از جایگاه ویژهای برخوردار است و نظام حقوقی بطور آمرانه، نسبت به تضمین آن، برای همگان ایجاد حق و تکلیف میکند. در سند تحول بنیادین نظام آموزشوپرورش و همچنین برنامه درسی ملی به تولید محتوای چندرسانهای متناسب با نیاز دانشآموزان و معلمان، استفاده هوشمندانه از آن و تنوعبخشی به مراکز یادگیری توجه ویژه شده است. این پژوهش به شیوه مروری و با استفاده از داده های کتابخانهای انجام شده است. نتایج نشان داد آموزش مفهوم اجتماعی باید مبتنی بر اصولی باشد که زیر بنای ساختار ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیونهای بین المللی حقوق بشر و دیگر مستندات بین المللی حقوق بشر قرار گیرد. در نتیجه باید بطور برابر بر حقوق سیاسی، مدنی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حقوق فردی و رجوعی تاکید شود. آموزش باید افراد را از حقوق خودشان آگاه سازد و همچنین باید احترام به حقوق دیگران را القا کند. آموزش مفهوم اجتماعی و تدریس باید به یک نظم فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و بین المللی جدید تاکید کند که برای همه افراد ضروری است تا آنها را قادر سازد از حقوق انسانیشان لذت ببرند و آموزش مفهوم اجتماعی را در همه سطوح و همه کشورها ارتقا دهند.