تیر 21 1402 payashahr آرشیو مجله و مقالات, دوره پنجاه 0
نت در راه آهن به عملیاتی اطلاق میشود که جهت تامین ایمنی و حفظ وضعیت و کیفیت بهره برداری خط صورت میگیرد .نگهداری و تعمیر شامل بازرسی ها ،جمع آوری اطلاعات وتعمیر و نوسازی ها مورد استفاده میباشد .نت در خطوط راه آهن دارای اهمیت ویژه ای می باشد که باید منطقی باشد به گونه ای که تمام ابعاد اقتصادی و فنی را در بر گیرد . حمل و نقل ريلي به دليل دارابودن مزيتها و پتانسيل هاي ويژه در ابعاد ايمني ، زيست محيطي، حمل انبوه وهزينه هاي حمل نسبت به ساير سيستم هاي حمل و نقل مورد توجه دولتمردان و مسئولين حمل و نقل كشورها بوده است . در همين راستا توسـعه حمل و نقل ريلي در صدر سياستهاي كلان نظام جمهوري اسلامي ايران در خصوص توسعه سيستمهاي حمـل و نقـل بـه تصـويب رسيده است. بر حسب ميزان ترافيك و طبقه بندي خطوط و همچنين شرايط اقليمي و كيفيـت مصـالح اسـتفاده شـده در سـاخت خطـوط معمولا هر ده سال يك بار عمليات بهسازي و هر سي سال يك بار عمليات بازسازي خطوط انجام مي پذيرد. در عمليـات بهسـازي حدود ٣٠ تا٥٠ در صد مصالح روسازي تعويض گرديده و مشخصات هندسي خط اصلاح مي گردد .در عمليـات بازسـازي عـلاوه بـر تعويض كل رو سازي ،بستر خط نيز تقويت و تر ميم مي گردد. كيفيت و نحوه انجام عمليات هاي فوق الذكر و همچنين زمان اجراي آنها تاثير بسـزايي در عملكـرد راه آهـن و هزينـه هـاي اجرايي آن دارد . اصولا سامانه حمل و نقل ، مهمترين قسمت ساختار عمراني يك كشور را تشكيل مي دهد.به این ترتیب زير سازه هاي خط بزرگترين سرمايه راه آهن ها هستند بطوريكه سالانه هزينه هاي قابل توجهي در دنيا صرف نت خطوط ميگردد. بدين جهت اين بخش از راه آهن مي تواند نقش مهمي در حصول منافع بدون صرف مخارج بيشتر از سرمايه ها را داشته باشد. در اين مقاله با مطالعه جامع در منابع موجود در سراسر دنيا، سامانه هاي مديريت تعمير ونگهداري در ايران و ساير نقاط جهان معرفي شده است.
تیر 21 1402 0
تیر 21 1402 0
تیر 21 1402 0
تیر 21 1402 0
خرداد 26 1403 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0
اسفند 29 1395 2
اسفند 21 1395 0
آذر 15 1399 12
مهر 12 1396 0
اسفند 29 1395 0
دی 11 1401 0
تیر 29 1396 0
دی 11 1401 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0
خرداد 25 1403 0