شرکت ها در طی فرآیند رشد و بلوغ، مراحل مختلقی را در چرخه عمر خود طی می کنند. بحران مالی، ناتوانی در انجام تعهدات بانکی و نیز ورشکستگی همگی جز مراحل بنیادی چرخه عمر یک شرکت می باشند موفقیت در رویارویی با بحران مالی بیش از آنکه به تاکتیک های کاهش هزینه یا افزایش راندمان در کوتاه مدت ارتباط داشته باشد به توانایی شرکت در تغییر استراتژی، ساختار و ایدیولوژی اش بستگی خواهد داشت. استراتژی های تجدید ساختاری که شرکت ها انتخاب می کنند در بیرون آمدن از درماندگی مالی بسیار حائز اهمیت است. شرکت ها تلاش می کنند با انتخاب بهترین استراتژی، از وضعیت بحران خارج شده و به حیات خود ادامه دهند؛ زیرا در این شرایط شرکت ها از سوی سهامداران و اعتباردهندگان تحت فشار قرار می گیرند و باید هرچه سریع تر اقدامات اصلاحی انجام دهند ارزش ایجاد شده برای سهامداران تقویت گردد. با توجه به نقش ویژه شرکتهای سرمایه گذاری در بازار و همچنین استقبال گسترده فعالان و سرمایه گذاران بازارهای سرمایه سراسر جهان از این شرکت ها، عملکرد آنها برای دو گروه از استفاده کنندگان اهمیت بسیاری دارد؛ گروه نخست سرمایه گذاران بالقوه ای هستند که به دنبال یافتن محل مناسبی برای سرمایه گذاری می باشد. دوم افرادی که در حال حاضر سرمایه گذار یک یا چند شرکت هستند و می خواهند بدانند که آیا کار درستی انجام داده اند یا خیر؛ بنابراین ارزیابی عملکرد مالیشرکت های سرمایه گذاری از این جهت حائز اهمیت است که معامله گران سهام بتوانند درباره نگهداری، فروش و یا خرید سهام این شرکت ها در زمان مقتضی تصمیمات الزم را اتخاذ کنند. همچین شرکت ها در مراحل مختلف چرخة عمر به لحاظ مالی و اقتصادی رفتارهای خاص و ویژگیهای متفاوتی خواهند داشت، بنابراین انتظار می رود رفتار گزارشگری مالی نیز طی مراحل چرخه عمر سازمانی متفاوت باشد. زمانی که شرکتها از مرحله رشد وارد بلوغ و افول می شوند، عدم تقارن اطلاعاتی و مشکلات نمایندگی افزایش یافته؛ زیرا شرکتها در مراحل مختلف چرخة عمر به لحاظ مالی و اقتصادی رفتارهای خاصی خواهند داشت. لذا تصمیمات سرمایه گذاران تحت تأثیر مراحل چرخه عمر شرکتها قرار میگیرند. بنابراین، وجود روشی که بتوان به سادگی پیش بینی کرد که در آینده؛ شرکت در کدام مرحله از چرخه عمر قرار دارد و منجر به اتخاذ تصمیم مناسب تر و ساده تر شود، ضرورت می یابد.