پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات یادگیری زبان انگلیسی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر مریوان صورت گرفت. بدیهی است زبانآموزان نقش مهمی در نظام آموزشی دارند و در یادگیری زبان دوم همواره با مشکلاتی روبهرو هستند. یادگیری زبانانگلیسی برای اکثر دانش آموزان کشورمان آسان نیست جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان متوسطه اول و دبیران زبان انگلیسی ناحیه 2 شهر مریوان در سال تحصیلی 1401-1402 میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 35 دبیر زبان انگلیسی با 5 تا 30 سال سابقه تدریس و 90 دانشآموز مقطع متوسطه اول میباشد. در این تحقیق از روش توصیفی_میدانی استفاده شد. به منظور جمع آوری اطلاعات با دبیران زبان انگلیسی مصاحبه صورت گرفت. نتایج حاصل از مصاحبه بیانگر آن بود که (عدم هدفمندی، عدم نظارت بر کلاسهای ضمن خدمت، عدم استفاده از روشهای نوین تدریس، کمبود ساعات آموزشی، نبود امکانات و محیط آموزشی مناسب) به عنوان اصلیترین چالشهای آموزشی زبان انگلیسی شناخته شد. سپس در مرحله بعد پرسشنامهای جهت شناسایی چالشهای یادگیری زبان انگلیسی به دانشآموزان ارئه شد. بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه عدم توانایی معلم در تفهیم مطالب آموزشی، جو خشک و بینشاط کلاس، عدم وجود امکانات آموزشی کافی، تفاوت سطح کتاب درسی با آزمون سراسری، بیهدفی و نداشتن انگیزه از عمدهترین چالشهای یادگیری زبان انگلیسی به شمار میآیند. نتایج نشان داد عدم توانایی معلم در تفهیم مطالب آموزشی، جو خشک و بینشاط کلاس، عدم وجود امکانات آموزشی کافی، تفاوت سطح کتاب درسی با آزمون سراسری، بیهدفی و نداشتن انگیزه از عمدهترین چالشهای یادگیری زبان انگلیسی به شمار میآیند.