این مقاله به بررسی مبانی تربیت از دیدگاه اسلام و روانشناسی و تاثیر آن در رشد جسمانی و عقلانی دانشآموزان میپردازد. در ابتدا، به توضیح مفهوم تربیت و اهمیت آن از دیدگاه اسلامی پرداخته شده و به بررسی مفاهیمی مانند تعلیم و تربیت، اصالت و تجدد در تربیت اشاره میشود. سپس، نویسنده به بررسی تاثیر تربیت بر رشد جسمانی و عقلانی دانشآموزان از دیدگاه روانشناسی میپردازد. او از نظر روانشناسی، تربیت را به عنوان فرآیندی معرفی میکند که شامل تأثیرگذاری بر رفتار، ارزشها، باورها و روابط اجتماعی فرد است. بر اساس این تعریف، نویسنده به بررسی تاثیر تربیت بر رشد جسمانی و عقلانی دانشآموزان میپردازد. در انتها، نویسنده به بررسی روشهای تربیتی از دیدگاه اسلامی و روانشناسی پرداخته و به تأثیر آنها بر رشد جسمانی و عقلانی دانشآموزان اشاره میکند. این پژوهش به شیوه مروری و با استفاده از داده های کتابخانهای انجام شده است. او به توجه به اصول اسلامی مانند محبت، رحمت، انصاف و صداقت در تربیت اشاره میکند و تأثیر آنها بر رشد جسمانی و عقلانی دانشآموزان را بررسی میکند. نتایج نشان داد که پیروی از اصول اخلاقی صحیح (قرآن – نهجالبلاغه- پیامبر و ائمه معصومین)، تربیت اسلامی، توجه به رشد جسمی؛ عقلانی؛ روحی و روانی افراد، کسب مهارت حل مسئله و مهارتهای ارتباطی درست، ارائه الگوی مناسب و کامل به افراد متناسب با سن افراد؛ در تربیت و اخلاق تأثیر مثبتی دارد.