پژوهش حاضر با هدف بررسی شرایط تحصیلی و روانی کودکان و دانش آموزان دارای والدین معتاد تهران انجام شد. شخصیت کودک طی 6 سال اول زندگی فرم اصلی خودرا مییابد و روابط موجود درخانواده مثل میزان محبت و میزان استقلال کودک در تصمیم گیریهایش عواملی هستند که شخصیت وی را میسازند. میزان بروز اختلالات رفتاری در کودکان با اعتیاد والدین رابطه مستقیمی دارد. والدین اولین کسانی هستند که شخصیت فرزندان خود را فرم میبخشند و وضع و موقعیت اطفال در خانواده یکی از عوامل مهم و مؤثر در رشد شخصیت آنان است. این پژوهش توصیفی است چرا که به توصیف وضعیت متغیرها و نیز روابط میان آنها پرداخته است. در تحقیق جامعه آماری فرزندان (دختر و پسر) معتادین در زندان شهر تهران در سال 1402 میباشد که تعداد آنها 9680 نفر میباشد. این پژوهش از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است و با کمک فرمول کوکران با خطای محاسباتی 05/0 درصد تعداد 450 نفر به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده است. مهمترین روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش بدین شرح است: جهت گردآوری اطلاعات در زمینه تنظیم مبانی نظری پژوهش، از منابع کتابخانهای نظیر مقالات، بررسی پایان نامهها و پژوهشهای مرتبط با موضوع پژوهش و مطالعه متون تخصصی از طریق کتب، نشریات و جستجو در پایگاههای اطلاعاتی استفاده شده است و به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. سپس جمع آوری شد و با بهرهگیری از آلفای کرونباخ و نرم افزار SPSS 24، پایایی پرسشنامه سلامت روان 816/0و پیشرفت تحصیلی 875/0 بدست آمده است که میتوان گفت ابزارهای تحقیق از پایایی قابل قبولی برخوردارند. نتایج نشان داد