پژوهش حاضر با هدف« مطالعه تاثیرآموزش برنامهدرسی علومتجربی با تدریس گروهی مبتنی برروش اکتشافی برسواد بومشناختی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی» انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر چرداول بود برای جمع آوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته 32 گویه ای تهیه و تنظیم شد. روایی این پرسشنامه با نظرخواهی از خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ با ضریب بالای 70/0 بررسی و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی یعنی آزمون های t زوجی و مستقل استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد آموزش برنامهدرسی علومتجربی با تدریس گروهی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر سواد بومشناختی دانشآموزان تاثیر مثبت و معنادار داشته است، همچنین نتایج بررسی فرضیه های فرعی نشان داد این آموزش بر هر سه متغیر دانش، نگرش و رفتار بومشناختی، تاثیر مثبت و معناداری داشته است.